بررسی تطبیقی جنگهای خلفای راشدین
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده صادق عابدینی
- استاد راهنما غلامرضا منتظری حسن شادپور
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده: براساس آیات متعدد قرآن و سایر آموزه های اسلامی، هم جهاد برای تبلیغ الهی و آزادی بشریت و هم دفاع در مقابل تهاجم بیگانگان به سرزمینهای اسلامی دو اصل مهم و مکمل یکدیگر می باشند. در تقسیم بندی کلان جهاد یا ابتدایی است و یا دفاعی. در متون اسلامی نسبت به امر پیکار و مبارزه با تعابیری همچون جهاد و قتال مشخص شده است.آیاتی از قرآن که بیانگر جنبهایی از امر جهاد پرداخته اند،جنگ وکشتار در آئین مقدس اسلام تنها برای دفاع از خود و آئین الهی و به عنوان آخرین راه کار ممکن مشروع شمرده اند. خلفای راشدین اصطلاحی است که از سوی مسلمانان سنی در اشاره به چهار شخصی است که پس از وفات محمد(ص)به خلافت رسیدند به کار می رود واین چهارتن عبارتند از ابوبکر،عمر،عثمان وعلی(ع) . فتوحات مسلمانان که فتوحات اسلامی نیز نامیده می شود در دوره رسالت محمد (ص)بیشتر حالت دفاعی داشت .گسترش اسلام در سرزمین حجاز بود.فتوحات اسلامی از زمان خلفای راشدین آغاز و تا پایان دوره عثمانیان ادامه یافت. در زمان ابوبکر پس از سرکوبی مخالفان قسمتی از عراق و شام و فلسطین به تصرف مسلمانان در آمددر زمان عمر دمشق بطور کامل فتح شد وبعلبک و حمص با صلح گشوده شد و فتوحات در عراق و سپس ایران نیز پرداخته شد.در زمان عثمان فتوحات در شرق و غرب ادامه یافت فتوحات گسترده مسلمانان در سرزمین ایران،ارمنستان،آسیای صغیر،آفریقا ودیگر مناطق بود.علی (ع)با رسیدن به خلافت،کوفه را مرکز خلافت ساخت و فتوحات در زمان علی(ع)برای اصلاح وضع داخلی متوقف گردید.جنگهای سه گانه داخلی در حکومت امام علی(ع)علیرغم میل باطنی آن حضرت بر ایشان تحمیل شددر جنگ اول(جمل) به سه عامل:داعیه حکومت و عدم تحمل عدل توسط طلحه و زبیر وبهانه خون خواهی عثمان از سوی عایشه. جهاد با قاسطان: مهمترین علت وقوع جنگ صفین سر پیچی معاویه از بیعت با حضرت علی (ع) به بهانه شرکت حضرت در قتل عثمان بوده است که در آستانه پیروزی کامل امیر مومنان (ع)، با حیله عمرو عاص جنگ پایان پذیرفت و با جریان حکمین، امام از برخی خواسته های خویش موقتا و بر حسب ضرورت و تحمیل دست برداشت. جهاد با مارقان: فرقه خوارج یکی از فرقه های اسلامی است، که در سال 37 در جریان جنگ صفین و مسئله حکمیت پدید آمد. آنان عده ای از سپاهیان حضرت علی (ع) بودند که در آغاز از معاویه و عمرو عاص فریب خورده و با پیشنهاد حکمیت از طرف معاویه موافقت کردند. امام علی را به قبول آن وادار کردند. ولی پس از آن که قرارداد آتش بس و آیین نامه حکمیت به امضای طرفین رسید و عمرو عاص در حکمیت نیرنگ نمود، آنان که تازه به اشتباه خود پی برده بودند، به جای آن که خود را نکوهش کنند و از امام علی عذر بخواهند، مرتکب اشتباه بزرگ تری شده و حکمیت را اساساً مردود دانسته و آن را مخالف با حکم خدا انگاشته، ارتکاب آن را مایه شرک و کفر اعلان کردند. از این رو از امام خواستند که از کرده خود توبه کند و عهدنامه آتش بس را نقض کرده، جنگ با معاویه را از سرگیرد.
منابع مشابه
فتوحات و مشروعیت خلفای راشدین
مشروعیت خلفای نخستین با توجه به عدم اجماع امت بر آنها و وجود رقبای قوی با تردیدهای جدی مواجه بود. از سوی دیگر اولین اقدام ابوبکر پس از رهایی از مشکل مرتدین به راه انداختن فتوحات بود که ثروت و رفاه زیادی در پی داشت. به نظر میرسد ارتباط وثیقی میان راهاندازی فتوحات و کسب وجهه برای خلفا وجود داشته باشد. در این پژوهش نخست نقش فتوحات در مشروعیت بخشی به حکومت سه خلیفه نخست بررسی شده و سپس از تعطیل آ...
متن کاملتعامل و تقابل اعضای شورای ششنفرة عمر با خلفای راشدین
یکی از اقدامات عمر تعیین افرادی از صحابة قریش به منظور خلافت بود. وی شش تن از مهاجران را در شورای خلافت قرار داد و اعلام کرد که فقط این افراد شایستگی خلافت رسول الله (ص) را دارند. نکتة درخور توجه و تأمل این است که این افراد، به جز علی (ع)، هم در دوران خلافت عثمان و هم در عهد خلافت علی (ع) تابع خلیفة وقت نبودند و دردسرهای بزرگی برای جانشین رسول خدا (ص) ایجاد میکردند. در این مقاله با روش تحلیلی...
متن کاملتصویر خلفای راشدین در مثنوی معنوی
مثنوی در برگیرنده حکایات گوناگونی درباره خلفای راشدین است. سیمایی که مولوی از چنین شخصیّت هایی ترسیم می کند، با چهره تاریخی شخصیّت های فوق دارای وجوه افتراق و اشتراک است. نگارندگان در این جستار، به بررسی تطبیقی مفاهیم و مضامین بیان شده در مثنوی با روایات تاریخی می پردازند و در صدد طرح و اثبات این نکته اند که زبان به کار رفته در مثنوی، از آغاز تا انجام، زبانی عرفانی – ادبی بوده و از ساخت معنایی وی...
متن کاملبرآورد کمّی غنایم عصر خلفای راشدین و برخی پیامدهای آن
در طول قریب 30 سال، بعد از وفات رسولاللَّهصلی الله علیه وآله، تا پایان حکومت علیعلیه السلام، غنایم نقدی و غیر نقدی فراوانی از راه فتوحات نصیب مسلمانان شد. افزایش حجم نقدینگی در مدینه ممکن بود در کوتاهمدت سطح عمومی قیمتها را تحت تأثیر جدی قرار دهد، اما به علت رواج داد و ستدها به نحو کالا به کالا، جریان آزاد تجاری بین عربستان و سایر مناطق، ذوب درهم و دینار و تبدیل آنها به شمش و وسایل زینتی و م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023